Bicara tips kewangan harian

Law of Attraction

Posted on: May 24, 2008

Saya baru selesai membaca buku Law of Attraction (LOA) yang ditulis oleh yang ditulis oleh Michael J. Losier. Buku ini sangat mudah untuk difahami dan menggunakan Bahasa Inggeris yang simple. Saya meminjamnya daripada seorang kawan baik yang suka berkongsi rahsia kejayaan dan juga pahit manis dalam menempuhi kehidupan harian. Sungguh selesa sekali bila kita mempunyai kawan untuk berkongsi segalanya bukan?

Mungkin Law of Attraction bukan topik baru kepada anda. Tapi ianya merupakan topik baru kepada saya. Namun tanpa saya sedari,LOA sebenarnya telah lama kita amalkan ldan ketahui lebih-lebih lagi ianya terkandung di dalam Al-Quran. Sedikit sebanyak ianya berkaitan dengan buku “Don’t be sad/La Tahzan” yang saya baca tahun lepas.

Definasi LOA:

” I attract to my life whatever I give my attention, energy dan focus to, whether positive or negative” “

Ia bermaksud saya menarik ke dalam kehidupan saya apa sahaja yang saya beri tumpuan, fokus dan tenaga. Kita sebenarnya menarik kedalam kehidupan kita apa yang kita fikirkan samada ianya positif atau negatif. Bermula dari pemikiran, ianya akan membawa kepada kepercayaan dan seterusnya kepada action.

Bagaimana LOA berfungsi?

Buku ini menerangkan 3 cara untuk menjadikan LOA berfungsi dalam kehidupan anda:

1) Kenalpasti matlamat anda

Tidak ramai yang mengetahui apakah matlamat yang mereka kehendaki, tetapi mengetahui apakah yang mereka tidak mahu. LOA mencadangkan supaya kita menumpukan kepada matlamat yang anda mahu. Sebagai contoh, tukarkan ayat ” saya tidak mahu lambat sampai ke pejabat” kepada ” saya akan sampai ke pejabat tepat pada masanya”. Dengan menggunakan ayat positif, membantu manifestasi dan usaha anda ke arah matlamat tersebut.

2) Berikan tumpuan, tenaga dan perhatian kepada matlamat anda

” Giving attention, increases vibration. Law of Attraction responds to how you feel about what you say and how how you feel about what you think”

Gunakan ‘positive affirmation’ untuk meningkatkan positif vibration kedalam diri anda. Sebagai contoh ” Saya dalam proses menjadi jutawan dalam masa 5 tahun” atau ” Saya dalam proses meningkatkan pendapatan pasif saya berjumlah RM50,000 dalam masa 1 tahun”

3) Berikan peluang kepada matlamat tersebut!

” Allowing is the absence of negative vibration”

Berikan ‘allowing statement’ kepada setiap keraguan yang anda hadapi dalam mengejar matlamat anda. Sebagai contoh:

“Tidak mungkin saya dapat membuat perniagaan ketika berumur 50 tahun! Sudah terlewat.”

Tanya semula diri anda” adakah terdapat orang yang berjaya membuat perniagaan ketika berumur 50 tahun?” Sudah tentu jawapannya “Ya!” . Jadi cipta “allowing statement’ kepada kebenaran tersebut. Sebagai contoh ” Jika Colonel Sanders, founder of KFC memulakan perniagaan franchisenya ketika berumur 62 tahun ( ada yang mengatakan ketika berumur 65 tahun) dan kini telah berjaya, mengapa tidak saya?”.

Terdapat 2 cara yang sangat menarik perhatian saya dalam mengaplikasikan LOA dari buku ini iaitu:

1) Book of Proof

Tuliskan segala bukti yang menunjukkan bahawa kehidupan anda ini indah dan mewah supaya ianya membuat anda excited memburu matlamat anda. Tuliskan tarikh dan bukti tersebut di dalam Book of Proof. Contoh 22/5/08. Bukti yang saya jumpai hari ini:1) Rakan sekerja belanja makan tengahari 2) Saya mendapat parking percuma dll. Jika ada kawan yang ingin belanja anda , katakan saja ‘Terima kasih!’. Begitulah indahnya dunia kehidupan kita ,ada masa kita memberi ada masa kita merasa.

2) Attraction Box

Kumpulkan segala benda yang boleh memotivasikan anda untuk mencapai matlamat anda dan letakkan ke dalam satu kotak ajaib yang kita namakan “Attraction Box”. Saya sudah ada “Attraction box” yang berbentuk fizikal (clear folder) dan bukan fizikal (thumdrive) di mana didalamnya telah saya himpunkan banyak kisah-kisah kejayaan wanita dalam dunia perniagaan dan dunia penyusuan bayi.

Secara peribadi saya menganggap LOA sangat berkesan dan menghasilkan kejayaan. Melalui LOA yang saya ciptakan 2 tahun yang lepas untuk salah satu matlamat saya iaitu ” Saya akan menyusukan anak saya sehingga 2 tahun”, kini saya telah berjaya. Walau susah payah atau sibuk mana juga saya, saya telahberusaha untuk memastikan saya dapat menyusukan bayi saya sehingga 2 tahun! Kini permata hatiku telah berumur 2 tahun 2 bulan dan masih menyusu badan.

Akhir kata, selamat menonton video klip ini dan ciptakan lebih banyak ‘positive affirmation‘ kedalam diri kita supaya kita mencapai kejayaan!

Bacaan lain: StevePavlina

Tags:

1 Response to "Law of Attraction"

Buku nie memang hebat,
saya nak beli dulu di mph.com.my

Leave a Reply

